Driftstatus

Hvis du har problemer med fx at logge ind i Aula, skal du kontakte din institution eller kommune eller du kan finde hjælp her:

Brugervejledningen til Aula finder du her. Bemærk at brugervejledningen er lavet med udgangspunkt i et medarbejderperspektiv. Hvis du er administrator kan du desuden finde hjælp i administratorvejledningen.

Nedenfor finder du oplysninger om driftsforstyrrelser på Aula.

Driftshændelser

Tid Status
26/09/2023 17:00  

Der er normal drift på AULA.

 

26/09/2023 14:00 – 17:00  

Unilogin
Grundet systemarbejde på Unilogin infrastruktur kan der opleves problemer ved brug af Unilogin i dette tidsrum.
Link til STIL driftinformation

 

22/09/2023 09:00  

Der er normal drift på AULA.

 

22/09/2023 07:45  

Unilogin
Der kan på nuværende tidspunkt opleves problemer med at logge ind via Unilogin.
Link til STIL driftinformation
Opdatering 09.00: STIL melder at problemet er løst.

 

21/09/2023 14:30 – 17:00  

Unilogin
Der kan opleves problemer ved brug af Unilogin i dette tidsrum.
Link til STIL driftinformation

 

13/09/2023 08:00  

Der er normal drift på AULA.

 

13/09/2023 06:00 – 08:00  

Nemlog-in
Det vil ikke være muligt, at logge ind via NemLog-in i dette tidsrum.
Link til Digitaliseringsstyrelsens udmelding

 

07/09/2023 13:20  

Der er normal drift på AULA.

 

07/09/2023 08:00 Supportmodul

Der er i øjeblikket problemer med supportmodulet. Det er ikke muligt at oprette nye sager eller besvare igangværende sager.
Supportmodulet virker som normalt igen.

06/09/2023 14:57  

Der er normal drift på AULA.

 

06/09/2023 08:00 Vikarnoter
Vi oplever et problem med vikarnoter der bliver overskrevet af de administrative systemer, efter opdateringen i lørdags.
Vi arbejder på at få løst problemet.Opdatering 06/09/2023 kl 14:57
Problemet er løst
 

01/09/2023 22:00 – 02/09/2023 12:00

 

Release 2.8
I weekenden d. 1.-2. september bliver der udgivet en større opdatering af Aula. Opdateringen medfører, at Aula ikke vil være tilgængelig fra fredag d. 1. september kl. 22.00 til lørdag d. 2. september kl. 12.00.
Der bliver åbnet op så snart opdateringen er fuldført.

 

 

14/08/2023 09:00 – 01/09/2023 23:59

 

Systemarbejde på Unilogin/Skolegrunddata: STIL udfører systemarbejde uden nedetid på Unilogin/Skolegrunddatas databaser i perioden fra den 14. august 2023 kl. 09:00 til den. 1. september 2023 23:59.
Der kan dog periodisk opleves driftsforstyrrelser.
Link til STIL driftinformation

 

 

07/08/2023 08:00

 

Skemabrikker: Der kan i øjeblikket opleves problemer med at skemabrikker fra IST mangler gruppetilknytninger. Dette kan medføre at f.eks. klasser ikke kan se deres skema.
IST er opmærksomme på problemet og arbejder på en løsning snarest muligt.Opdatering 09/08-2023 kl. 08.00
IST melder at problemet er løst og at skemabrikker overføres korrekt igen.

 

 

04/08/2023 08:00

 

Der er normal drift på AULA

 

 

27/06/2023 12:00

 

 

Performance
Vi oplever i øjeblikket stort tryk på bagvedliggende infrastruktur grundet den forsinkede start på årsrullet, hvilket kan medføre længere behandlingstid på gemte ændringer.
Alle ændringer bliver registreret, men der kan opleves forsinkelser før de bliver synlige i diverse oversigter og i søgeresultater, samt notifikationer omkring dem.Opdatering 28/06-2023 kl. 8.45
Årsrullet forventes at være kørt færdigt kl. 10.00 og der vil efterfølgende være normal drift.Opdatering 28/06-2023 kl. 10.00
Årsrullet kører stadig og der vil komme en opdatering når der er normal drift.Opdatering 28/06-2023 kl. 11.00
Årsrullet er gennemført og der er normal drift.

 

 

27/06/2023 10:30

 

 

NemLog-in
Dette kan opleves udfordringer i forbindelse med login via NemLogin.
Link til digitaliseringsstyrrelsens driftinformation
Normal drift
Link til digitaliseringsstyrrelsens driftinformation

 

 

26/06/2023 08:00

 

 

Årsrul
Ændringer lavet i de brugeradministrative systemer i forbindelse med årsrullet er ikke slået igennem AULA.
IST, KMD og STIL er blevet informeret og der arbejder på sagen.
Link til STIL driftinformation omkring hændelsenOpdatering – 26-06-2023 kl. 17.00
Datasynkroniseringen mellem STIL og AULA er sat på pause grundet udfordringerne med årsrullet.
Dette medfører at ændringer ift. bruger og gruppetilknytninger på institutioner, der lavet i de brugeradministrative systemet, ikke vil træde i kraft i AULA.Opdatering – 27-06-2023 kl. 09.00
STIL er ved at undersøge om problemet er løst for alle.
Vi afventer en ny status fra STIL i dag kl. 10.00.Opdatering – 27-06-2023 kl. 10.00
STIL melder at problemet er løst
Der vil blive lavet en datasynkronisering snarest muligt og der vil komme en opdatering her når den er gennemført.Synkronisering startet – 27-06-2023 kl. 10.00
Synkroniseringen af dataændringerne foretaget i forbindelse med årsrullet er startet og forventes ikke færdig før tidligst i morgen.Opdatering 28/06-2023 kl. 11.00
Årsrullet er gennemført og der er normal drift.

 

 

19/06/2023 14:50

 

 

NemLogin
Dette kan opleves udfordringer i forbindelse med login via NemLogin.
Link til STIL driftinformation
Problemet er løst, link til driftmeddelelse.

 

 

19/06/2023 15:00

 

 

Unilogin
Der udføres systemarbejde i Unilogin infrastruktur mellem kl. 15.00 og 16.00
Dette kan medføre udfordringer i forbindelse med login via Unilogin.
De forventer normal drift fra kl 16.00.
Link til STIL driftinformation

 

 

08/06/2023 04:00

 

 

Fælleskommunal adgangsstyring
Der foretages en opdatering af certifikatet for Fælleskommunal adgangsstyring og der kan i den forbindelse opleves, at det ikke er muligt, at benytte servicen. Vi forventer er afsluttet før kl. 08.00.
Tidspunkt: 08-06-2023 04:00-08:00
KOMBIT driftstatusLæs mere om opdateringen her
Bemærk, at de nye OCES3-certifikater er udstedt af den Danske Stat – Tillidstjenester. Det er derfor en forudsætning, at der bliver etableret tillid til Den Danske Stats Rod og udstedende Certificate Authority (CA), inden de nye OCES3-certifikater kan anvendes.

 

 

22/05/2023 13:50

 

 

Login via NemLogin
Der opleves på nuværende tidspunkt udfordringer med at logge ind og steppe op med NemLogin.
Link til Digitaliseringsstyrelsens driftstatusOpdatering 17.13: Problemet er løst

 

 

07/05/2023 13:30

 

 

Login via appen“Hvid skærm”
Beskrivelse: Efter login med Unilogin gennem appen, vises der en blank side.
Årsag: Siden der vises bør viderestille til appen, men viderestillingen bliver blokeret af styresystemet.
Status: Løst med omgåelse.
Beskrivelse af omgåelse: Hvis man ikke viderestilles automatisk, vil der vises en side med en knap med teksten “Forsæt login”. Ved tryk på knappen, bør man blive viderestillet til appen og login bliver fuldført. Hvis der opstår en fejl, skal man lukke appen ned og rydde cookies i den standardbrowser der er angivet. Ved brug af Firefox, skal man klikke på de 3 prikker nede til højre og vælge “Åben i app” inden for 3 sekunder efter man har klikket på knappen “Fortsæt login”.MitID kører i ring
Beskrivelse: IPhone/IPad brugere der logger ind med Unilogin brugernavn og adgangskode på appen, bliver mødt af krav om MitID flere gange, og kan ikke afslutte login på appen.
Årsag: Ukendt.
Status: Omgåelse
Beskrivelse af omgåelse: Brugere skal logge ind ved at bruge knappen “MitID” på forsiden af Unilogin. Der skal ikke benyttes Unilogin brugernavn og adgangskode ved login.Øvrige problemer
Der er indrapporteret yderligere problemer der vil blive håndteret enkeltvist.

 

 

04/05/2023 13:30

 

 

Login via appen
Vi modtager henvendelser omkring udfordringer med login på appen.
Vi er opmærksomme på problemet og der arbejdes på at løse de udfordringer som nogle brugere oplever.
Hvis der er problemer med at logge ind på appen, kan det muligvis afhjælpes ved at slette cookies og cachen i browseren, afinstallere appen, genstarte telefonen og prøve igen ved at geninstallere appen.
Hvis det fortsat ikke lykkedes, kan aula tilgås gennem www.aula.dk.
Bemærk også, at der skal logges ind direkte med MitID og ikke benyttes Unilogins brugernavn og adgangskode.

 

 

26/04/2023 14:00

 

 

Login via appen
Der er udgivet en ny version af AULAs app med ændringer til login.
Ændringerne er lavet med henblik på en bedre oplevelse omkring login i fremtiden.Biometrisk login skal dog genaktiveres første gang der logges på appen efter opdateringen.
Genaktiveringen foretages ved at bruge PIN-koden der blevet lavet første gang der blev logget på enheden.
Hvis det ikke er muligt at indtaste PIN-koden, så skal der logges ud og ind igen, hvor det så er muligt at lave en ny PIN-kode.