Anvendelsen af Aula i dagtilbud
For at få et godt udbytte af Aula er der en række beslutninger, man skal træffe i dagtilbud og i kommuner. Det drejer sig dels om nogle principper for brugen af specifik funktionalitet i Aula, og dels om nogle principper for hvordan man vil kommunikere i og om Aula. Disse principper går samlet under betegnelsen anvendelsesstrategi.
Dette kan du læse mere om i det understøttende materiale, som KL har udarbejdet, og som du finder her.
KL har desuden udarbejdet en værktøjskasse som kommuner og institutioner kan bruge i forbindelse med udarbejdelse af anvendelsesstrategier for dagtilbud. Du finder værktøjskassen og tilhørende materialer i spalten til højre.
Som hjælp i arbejdet med anvendelsesstrategien har Aula-projektet udarbejdet fem bud på drøftelser, som bør tages for at Aula kan understøtte et godt skole-hjem-samarbejde.
De fem drøftelser er:
- Hvordan kan Aula understøtte det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud?
- Hvordan kan Aula understøtte samarbejdet mellem hjem og dagtilbud?
- Hvordan skal Aula understøtte en sammenhængende overgang fra dagtilbud til skole?
- Hvordan kan Aula understøtte et børneperspektiv?
- Hvad skal være færdselsreglerne for brug af Aula?
Du kan læse mere om de fem drøftelser i dette notat.
Videoer til inspiration
Som led i KLs anvendelsesstrategi for Aula på dagtilbudsområdet, har KL interviewet en dagtilbudsleder og en projektleder fra Køge Kommune. I interviewet deler de erfaringer og giver indblik i deres overvejelser ifm. arbejdet med at implementere Aula. De giver gode råd til andre kommuner, som skal i gang med at udarbejde en anvendelsesstrategi for Aula. Interviewet er tilgængeligt både i fuld længde og i mindre bidder opdelt efter temaer.