Anvendelsesstrategi på skoleområdet
For at få et godt udbytte af Aula er der en række beslutninger man skal træffe på skoler og i kommuner. Det drejer sig dels om nogle principper for brugen af specifik funktionalitet i Aula, og dels om nogle principper for hvordan man vil kommunikere i og om Aula.
Disse principper går samlet under betegnelsen anvendelsesstrategi. Som hjælp i arbejdet med anvendelsesstrategien har Aula-projektet udarbejdet fem bud på drøftelser, som bør tages for at Aula kan understøtte et godt skole-hjem-samarbejde.
De fem drøftelser er:
- Hvordan kan Aula understøtte læring og trivsel?
- Hvordan kan Aula understøtte skole-/hjem-samarbejdet?
- Hvordan sikrer vi genkendelighed for forældrene?
- Hvornår skal samarbejdet ikke ske i Aula?
- Hvordan skal kommunens kommunikation være i Aula?
- Skal alle forældre have den samme kommunikation?
- Hvor meget skal kommunikere, hvornår og til hvem?
- Hvad er “need to” og “nice to” have?
- Hvordan kan Aula understøtte “Eleven i Centrum?
- Hvad kan eller skal eleven selv tage ansvar for?
- Hvor og hvornår skal eleven selv tage ansvar?
- Hvornår målrettes kommunikationen til eleven, til forældrene og til begge parter?
- Hvad skal være færdselsreglerne for brug af Aula?
- Hvordan sikres en god tone?
- Hvordan forebygger vi konflikter?
- Hvordan får vi lavet løbende evaluering af færdselsreglerne?
- Hvad skal være færdselsreglerne for brug af Aula?
For at inspirere til arbejdet med at optimere kommunikation mellem skole og hjem har vi i Aula-projektet samarbejdet med forsker Maria Ørskov Akselvoll om at skabe nogle bud på, hvordan kommunerne kan tilgå denne værdidrøftelse. Det kan du læse mere om på denne side.
Der kan desuden være inspiration at hente til arbejdet med anvendelsesstrategi i de artikler du finder i højrespalten på denne side.