Anvendelsesstrategi på skoleområdet
For at få et godt udbytte af Aula er der en række beslutninger, man skal træffe på skoler og i kommuner. Det drejer sig dels om nogle principper for brugen af specifik funktionalitet i Aula, og dels om nogle principper for, hvordan man vil kommunikere i og om Aula.
Disse principper går samlet under betegnelsen anvendelsesstrategi. Som hjælp i arbejdet med anvendelsesstrategien har Aula-projektet udarbejdet fem bud på drøftelser, som bør tages for at Aula kan understøtte et godt skole-hjem-samarbejde.
De fem drøftelser er:
- Hvordan kan Aula understøtte læring og trivsel?
- Hvordan kan Aula understøtte skole-/hjem-samarbejdet?
- Hvordan sikrer vi genkendelighed for forældrene?
- Hvornår skal samarbejdet ikke ske i Aula?
- Hvordan skal skolens kommunikation være i Aula?
- Skal alle forældre have den samme kommunikation?
- Hvor meget skal man kommunikere, hvornår og til hvem?
- Hvad er “need to” og “nice to” have?
- Hvordan kan Aula understøtte “Eleven i Centrum?
- Hvad kan eller skal eleven selv tage ansvar for?
- Hvor og hvornår skal eleven selv tage ansvar?
- Hvornår målrettes kommunikationen til eleven, til forældrene og til begge parter?
- Hvad skal være færdselsreglerne for brug af Aula?
- Hvordan sikrer vi en god tone?
- Hvordan forebygger vi konflikter?
- Hvordan får vi lavet løbende evaluering af færdselsreglerne?
- Hvad må man og hvad må man ikke i Aula?
For at inspirere til arbejdet med at optimere kommunikation mellem skole og hjem har vi i Aula-projektet samarbejdet med forsker Maria Ørskov Akselvoll om at skabe nogle bud på, hvordan kommuner og skoler kan gå i gang med denne drøftelserne. Det kan du læse mere om på denne side.
Der kan desuden være inspiration at hente til arbejdet med anvendelsesstrategi i de artikler du finder i højrespalten på denne side.