Forældre og elever

Skoleleder på pilotskole: ”Skolesekretærerne er en hamrende vigtig brik”

Vester Hassing Skole har været pilotskole for Aula siden august. De ti uger med Aula har givet skolen en ny forståelse af, hvordan kommunikationen skal være på deres skole, hvor vigtig en rolle skolesekretærerne spiller, og hvordan eleverne kan komme mere på banen i Aula.

Søren Madsen er skoleleder for Vester Hassing Skole, der har hjemme 20 km nordøst for Aalborg.

Som pilotskole har skolen haft til opgave at afprøve funktionerne i Aula, finde de ting, der skal rettes og komme med input til, hvordan Aula kan forbedres. Aula adskiller sig på mange områder fra SkoleIntra, og derfor træder pilotskolerne også på ubetrådte stier, når det handler om at etablere nye arbejdsgange.

”Der er en masse ting, som er anderledes fra SkoleIntra, og hvor vi har skulle finde ud af, hvordan vi gør tingene. Det handler fx om vikardækning, og om hvordan vi kommunikerer uden en kontaktbog. Det kræver tilvænning, og der er helt sikkert nogle bump på vejen, men alt i alt har vores medarbejdere faktisk taget godt imod det,” siger Søren Madsen.

”Vi har haft et Aulateam blandt medarbejderne, som har været tæt på processen fra start. Vi har også holdt personalemøder for at forberede lærerne og forventningsafstemme. Men så var der på et tidspunkt en af vores ”garvede” lærere, der sagde: ’Handler det egentlig ikke bare om at komme i gang?’. Det måtte jeg jo give ham ret i. Man kan forberede sig så godt som muligt, men du lærer først rigtigt Aula at kende, når du bruger det”.

Pas godt på jeres sekretærer

Noget, der har overrasket Søren Madsen, er, hvor stor en rolle skolesekretærerne spiller i forhold til at få succes med Aula.

”Skolesekretærerne er en hamrende vigtig brik i forhold til at få succes med Aula. Uden dem har man ingen Aula. Derfor skal man også give dem støtte og opbakning og sørge for, at de rent faktisk har tid til at løse de administrative opgaver, de har med Aula,” siger han.

Elevernes Aula

For Vester Hassing Skole har Aula også været en anledning til at kigge på, hvordan de kommunikerer med forældrene.

”Før var det lidt op til hver enkelt lærer at beslutte, hvordan de ville kommunikere og informere forældrene. Nu bliver kommunikationen mere ensartet, hvilket har været et stort ønske fra forældrene,” siger Søren Madsen.

Han oplever også, at eleverne kan få en langt større rolle at spille i Aula.

”På vores skole var eleverne ikke på SkoleIntra, men allerede nu oplever lærerne, at eleverne skriver til dem på Aula. Det er for mig at se virkelig positivt, hvis Aula også bliver elevernes platform, så vi ikke kommunikerer så meget henover hovedet på især de ældre elever”.

Tre gode råd til at hjælpe forældrene i gang

Søren Madsen har en også række gode råd til skoler, der skal i gang med at få forældrene på Aula:

Kommunikér klart og tydeligt til forældrene: Sørg for at have en plan klar for, hvordan I vil få forældrene på Aula. Hav også en klar strategi for, hvad der skal kommunikeres og informeres om i Aula, og hvad der hører til andre steder.
Vær tilgængelig: Aula er ukendt land for de fleste forældre. Som skole skal man stå til rådighed, og forældrene skal opleve, at døren er åben, når de har brug for hjælp.
Lav korte og præcise vejledninger: Det er en stor hjælp for forældrene at få korte vejledninger til de vigtigste funktioner i Aula – både til appen og til Aula i webbrowseren.

Find inspiration til arbejdet her på Aulainfo.dk eller på https://www.nogetathavedeti.dk/aula, hvor Aalborg Kommune deler materialer og gode eksempler på, hvordan man kan gøre ting på nye måder. Her er der også en podcast, hvor Vester Hassing Skole deler deres erfaringer.