Elevkampagne

Bag om undervisningsmaterialet

Forløbet Forældreloggerne strækker sig over ca. seks sammenhængende lektioner.

Forløbet afvikles som en temadag i elevrådet og/eller som et projektforløb i danskundervisningen på mellemtrinnet. Hertil kommer selve iværksættelsen af elevernes kampagner på Aula-dag.

Eleverne løser hverdagens problemer

Eleverne får stillet den autentiske opgave at udvikle og iværksætte kampagner målrettet skolens forældre, hvor de på overbevisende måder skal informere om og logge (eller lokke!) skolens forældre på Aula. Men forældre har vidt forskellige kommunikationsbehov. Derfor skal eleverne udvikle flere kampagner som tilsammen rammer behovene hos lige præcist jeres skoles forældregruppe.

Kampagnerne iværksættes på AULAdag – dagen hvor jeres skole har valgt at lancere Aula for forældre.

Elever som eksperter

Ved at involvere eleverne i udformningen af AULAdag viser vi dem, at vi opfatter dem som ligeværdige, at de har værdifuld viden, og at deres viden kan gøre en forskel. Det giver eleverne en høj faglig selvtillid at kunne handle og deltage aktivt i skolens tiltag og være med til at skabe værdi for andre end dem selv.

Forældreloggerne bygger videre på erfaringerne fra et lignende forløb, som har kørt i regi af “Craft-projektet” under Styrelsen for It og Læring. I videoen nedenfor kan du se nogle af eleverne fortælle om, hvordan det var at deltage i det forløb.

På siderne her kan du læse om faserne i Forældreloggerne. Hvis du hellere vil have materialet i en printvenlig pdf – med links til de enkelte materialer – kan du finde det her. 

Læs mere om Læringsmål.