Aula-afprøvning i dagtilbud – Lyngby-Taarbæk Kommune
Hvem er vi:
Lyngby-Taarbæk er en forstadskommune nord for København, der blandt andet er kendt for Dyrehaven, Mølleåen, Frilandsmuseet, Lyngby Storcenter mv. Vi er en kommune, der eksploderede i 1950’erne med store områder med række- og parcelhuse.
Vi har 32 dagtilbud og 20 dagplejere, ca. 2.500 børn i alt og 500 månedslønnede. Der er stor diversitet i dagtilbuddene, fra små vuggestuer til store integrerede institutioner, ca 1/5 selvejende. Dagtilbuddene arbejder sammen i netværk, fire geografiske og et for de selvejende.
Vi har ikke ”områdeledelse” eller områdekontorer. Pladsanvisning og nogle få medarbejdere på Rådhuset, bistår med administrative opgaver, tilsyn mv.
I efteråret 2019 fik vi digitaliseret pladsanvisningen med KMD I2. Vi har brugt Nembørn siden 2012.
Det sidste år har vi været optaget af implementering af ny læreplan. Vi er særlig stolte af materialet ”sprog er en gave” om sprogstimulering af tosprogede børn – tilgængelig på ni forskellige sprog: https://www.ltk.dk/borger/dagtilbud-og-skole/trivsel-laering-og-deltagelse/saadan-kan-du-stoette-dit-barns-trivsel-og-udvikling/sprog-er-en-gave
Og vores kvalitetsguide til arbejdet med læringsmiljøer i dagtilbuddene: https://www.ltk.dk/media/2158/download
Derfor har vi valgt at blive piloter på Aula-dagtilbud:
Vi havde sådan set ikke set os selv som piloter, men blev kontaktet af KOMBIT– blandt andet med afsæt i ønsket om at få afprøvet KMD I2 som brugeradministrativt system under Aula.
Sådan har vi organiseret pilotprojektet:
Vi har siden 2018 haft en fælles styregruppe for hele Aula-projektet med ledere og faglige foreninger fra både dagtilbud og skole, IT & digitalisering og børneforvaltningen (Center for Uddannelse og Pædagogik). Styregruppen mødes typisk en gang i kvartalet.
På dagtilbudsområdet har projektgruppen repræsenteret netværkene med 1-2 ledere fra hvert netværk. Vi har en varierende mødefrekvens, men også ca en gang i kvartalet.
Stort set alle dagtilbud har en it-tovholder blandt det pædagogiske personale.
Dette vil vi fokusere på i pilotimplementeringen:
Indtrykket fra projektledermøder og udviklingsmøder med KMD og STIL har efterladt mange løse ender i forhold til organisering af dagtilbud fra kommune og ind i Aula.
Det primære fokus vil derfor være ”brugerstyringen”.
Det sekundære fokus vil være at se på, hvordan Aula kan understøtte hverdagen i dagtilbud, herunder at arbejde med nogle af de ”artefakter” som bærer hverdagen i dagtilbuddene: ”dagbogen” og ”ugeplanen”
Det tertiære – men ikke ubetydelige fokus – vil være at undersøge, hvordan Aulas roller, ”administrator” og ”superbruger”, der passer godt til skoler med kontorpersonale og mange lærere og pædagoger – kan tilpasses de langt mindre dagtilbud og dagplejegrupper.
Dette håber vi at få ud af Aula:
Lyngby-Taarbæk har givet tilsagn om deltagelse i dagtilbudspiloten af flere årsager:
- Den gennemgående projektleder – som også er kommunal administrator, og kommunal supportorganisation – har sit afsæt i skoleområdet.
- Pilotdeltagelsen vil forhåbentlig give et bedre fundament for udrulning til alle institutionerne.
Dette forventer vi at kunne give videre til andre kommuner i forbindelse med pilotimplementeringen:
”Et kig over skulderen” på, hvordan vi takler udfordringerne, og de valg vi tager.
Lyngby-Taarbæk Kommune - status
Juni 2020
Så er Fuglsang og Spurvehuset kommet på Aula
Fredag d. 12. juni 2020 blev der åbnet for forældrenes adgang til systemet.
Mange forældre kender jo allerede Aula fra skole, men der er jo også mange nye brugere i Aula, som med appen ”aula for forældre og elever” kan komme i gang med Aula.
Vi er i gang, der er altid udfordringer ved et systemskifte, og så er Aula jo helt nyt og endnu ikke færdigudviklet.
Mette Zander beskriver processen således:
De første medarbejdere kom meget nemt på Aula. Flere har allerede uni-login og er de første på. En medarbejder fixede det hjemmefra, da det irriterede hende jeg ikke var nået til hende samme dag og kom stolt og fortalte det max havde taget 10 minutter. Her efter et par dage er næsten alle medarbejdere på og alle stuer har prøvet at lave første opslag. Uden særskilte introdage m.v.
Uddannelsen af piloterne har været lidt i småbidder, noget fysisk, noget on-line. Begge institutioner har afprøvet ”sidemandsoplæring” derhjemme. Mette Zanders melding tegner godt for resten af vores dagtilbud.
Sådan bruger vi Aula i Fuglsang
Fuglsang har tidligere brugt Nembørn primært som informationskanal og det videreføres i Aula, som det fremgår af nedenstående:
Aula start anvendelse
Tonen: Vi bestræber os på at kommunikere:
- Kortfattet og præcist
- Faktuelt og relevant for modtageren.
- Positivt: Med udgangspunkt at forældrene altid har de bedste intentioner, undgå løftede pegefingre
Fotos/video
Fokuser på stemningsbilleder og billeder der viser aktivitet og traditioner. Vurder om billederne udstiller børn og
voksne negativt – også i baggrunden.
Billeder kan publiceres 1-3 i dagbogen, eller et lidt større antal i galleri ved større begivenheder.
Opret mapper i galleri per måned på følgende måde: ”Mejser juni 2020” ”Mejser juli 2020”
Publicer billeder efter følgende regler
- Alle billeder publiceres både til stuens medarbejdere og forældre
- Alle fotos er portrætbilleder hvis der er børn på.
- Alle fotos skal
- Højst 1-3 fotos per gruppe per dag, men jævnligt
Dagbog: skrives som et opslag, og publiceres til forældre og medarbejdere på stuen.
- SKRIV: ”dato, dagbog for ….”
- Fokus på viden der er relevant. Hyggelig dag på legepladsen er ikke relevant.
- Fokuser på elementer man kan tale med sine børn om- f.eks. Vi så snegle der lå under bladene….
- Giv gerne forældrene et udgangspunkt for samtale, eller aktivitet. F.eks. ”I kunne derhjemme tale videre
med børnene om….”
- MÅ ikke indeholde informationer som ”husk regntøj og lign”. Den slags information drukner i dagbogen som
man nok ikke læser hvis man ikke har været der.
Opslag: Begrænses ud over dagbogen, men kan laves hvis der er behov for særskilt information f.eks husk en blomst…
Beskeder: Er kun til konkret information forældrene skal huske, eller direkte kommunikation med forældrene. Undgå det i starten.
Beskeder markeret med følsom er KUN til meget personfølsomme oplysninger. Hvis I har behov for det skal det ske efter samtale med lederne.
Udfordrende ferieplanlægning
Når man har været vant til Nembørn’s håndtering af ferieindmeldinger, der uge for uge, stue for stue med navn og billede, viser, hvilke børn der er til stede, med opsummering af timetal, nem visning af tilstødende uger er der tale om et stort tilbageskridt at opleve Aula’s primitive visninger.
Der savnes en funktionel overbliksvisning, mulighed for angivelse af ”fremmødetidsrum”, mulighed for låsning af feriemelding fra forældreside – og så kommer problematikken med fælles feriepasningsordninger.
Fra:
Til:
Check ind/ud
Der er også plads til forbedring af komme/gå modulets check ind/ud skærm.
Det er lige nu svært at få et lynhurtigt overblik over de børn der er/skal være til stede på stuen, da farvevalget ikke tydeligt nok fremhæver børnenes status.
I en kritisk situation kan det være afgørende at kunne få et hurtigt overblik ved et øjekast på skærmen.
Maj 2020
Opsætning af kommune og institutioner
Vi kom lidt skævt ind på kommune- og institutionsopsætningen til dagtilbud – det blev til nogle erkendelser og pointer, jeg bringer videre her:
Der er sådan set ikke nogen kommuneopsætning for dagtilbud – opsætningen er nemlig gjort for godt og vel et år siden da vi satte op til skolerne. Det er skoleopsætningen, dagtilbud på godt og ondt, overtager.
Det har størst konsekvens for dashboard og kommunikationskanaler:
Dashboard: Har den kommunale administrator opsat dashboard for hele kommunen som skabelon for skolerne, ja så rammer dette også dagtilbuddene, som vil se skolewidgets rammer uden indhold.
Mekanikken i dashboards er ikke så elegant. Både etableringsrækkefølgen, widgetplacering og skolernes accept eller justering af opsætningen, kan have betydning for visning på den enkelte skole og brugertype. Vi har derfor i LTK besluttet at give dagtilbuddene en opgave her. Alle dashboards skal gennemgås, og alle skolewidgets fjernes.
Vi har ingen dagtilbudswidgets i LTK – så dagtilbud må leve med en tom højreside (!)
Kommunikationskanaler: Dagtilbudsbørnene optræder i Aula og der kan skrives til dem osv. Men de kommer jo ikke i Aula før en gang i løbet af indskolingen.
Skal børnene ikke møde en overloadet og overgemt indbakke fra fem år i dagtilbud, når de første gang selv logger på Aula, skal der opsættes spærringer for kommunikation til børnene. For hver institution (!)
Uddannelse af administratorer og superbrugere
Dagtilbud overtager det gennemprøvede og gennemtestede uddannelseskoncept fra skole. Nye brugerrejser (statusmail uge 18) og let tilrettede slides og opgaver fungerer som det skal.
Vi morer os fortsat over personalets sammensætning – mon ikke at der er 80% mænd i uddannelsesinstitutionen.
Et par af vores deltagere har aldrig set Aula før – og for disse var nogle af opgavesedlerne en udfordring, hvorimod de, der kender Aula fra forældresiden, havde det meget nemmere. Netcompany fik en del småjusteringer med hjem.
Uddannelseskonceptet – især tildelingen af deltagerpuljer rammer dog efter min mening fortsat ved siden af dagtilbuddenes organisering. Det betyder at vi i LTK tilkøber kursuspladser, så alle dagtilbud vil få uddannet en institutionsadministrator og en superbruger – hos os bliver det en leder eller souschef og en pædagog.
Det er ærgerligt at uddannelsesforløbets basisdel ikke er designet til appen. Det er er tablets og mobiltelefoner, der bruges i dagligdagen i vores dagtilbud, og det bør uddannelsen afspejle.
Vi gennemførte modul 4, samarbejde om billeder og planlægning i appen i ”live-miljøet”, med optagelse af billeder, tagning osv. Det kunne godt lade sig gøre – om end både live-miljøet og appen gav flere spørgsmål og udfordringer end vi ville have fået i uddannelsesmiljøet i en browser. Og det er jo netop en vægtig grund til at trække appen med ind i uddannelsen.
Grupper (stuer) fra KMD I2 eller oprettelse i Aula
Vi har i første omgang oprettet stuer og knyttet børn til stuerne i KMD I2, som er vores administrative system i Dagtilbud.
Det virker, det er en smule bøvlet, og det kræver at man har adgang til I2, dvs. at det er leder/souschef – arbejde.
I2-grupperne overføres som ”uni-grupper”, og I Aula skal de beriges med redaktør og rettigheder.
I LTK er det praksis at det er ”stuepædagogerne”, der i Nembørn tilknytter nye børn til stuen og i øvrigt varetager opgaven med grupper.
Den arbejdsgang vil vi gerne videreføre i Aula, hvor ”stuepædagogerne” får rettigheden ”håndter grupper”.
Vi har derfor fjernet stuerne i I2, og dermed fået en stor hovedgruppe med alle børn, forældre og personale i Aula.
I dag har vi så konstateret at denne organisering, som matcher LTK arbejdsgangene (vi bruger ikke ledelsestid på at knytte børn og personale til stuer og andre grupper), giver nogle rettighedsudfordringer:
- Det er (endnu ikke) muligt for forældre at dele kontaktoplysninger (og måske billeder) alene med stuen (når stuen ikke er en uni-gruppe)
- Sikre filer på et barn er delt med alle ansatte på institutionen (hele institutionen er uni-gruppen)
KOMBIT er sat på arbejde 😉